Rehab löparknä konditionsdelen

Vid löparknä eller ITBS kan det vara svårt att hålla uppe kondition och syretålighet. Det finns ett behov av möjliga rehabiliteringsprogram för detta, och nedan är ett förslag på hur ett sådant kan se ut. Det bästa är självfallet ett personligt utformat program efter den skadades egen förmåga.

Cykel – distans 20-30min. Om detta smärtar gå isåfall över till vattenlöpning för samma period. Med distans menas samma intensitet som vid distanslöpning, ca 70% av maxpuls.

Löpskolning – 5-10 serier om 20-100m med aktiv fotisättning samt eventuellt draglöpning om bildäck eller annat motstånd finns att tillgå.

Lätt intervallträning i 60-70% av maxfart (ej detsamma som maxpuls!) 5-10 serier á 200m.

Vid smärtfrihet kan den skadade försöka sig på 15-20min löpning i distanstempo, och avsluta med intervall enligt ovan.

Nästa steg är att prova att springa 25-30min löpning i distanstempo, och avsluta med intervall enligt ovan.

Stegringen till den träningsmängd som den skadade hade innan skadan kan behövas ske väldigt långsamt för att inte skadan ska uppstå igen. Om du känner av löparknät under träning, stanna då genast och gå tillbaka för att inte förvärra symptomen och kontakta en specialist på löparknä för att få ett professionellt och personligt rehabiliteringsprogram mot löparknä. Vi är legitimerade naprapater och vidareutbildade inom idrottsskador. Vi har erfarenhet på elitnivå från olika idrotter, bland annat friidrott.

Vi finns på NAPRALOGICA, Upplandsgatan 61, T-bana Odenplan i Stockholm, samt Läkarhuset pl3, Kungsgatan 43 i Uppsala.

Svenska Naprapatförbundet och Svensk Förening för Fysisk aktivitet

<< tillbaka till förstasidan